tirsdag den 12. februar 2013

Stor udvikling - tigerspring og 3 kilo

Har en datter, som i disse dage helst vil sove på arm, bliver ked af det ud af ingenting, og som næsten hyperventilerer, når hun skal åbne øjnene efter sin sovetid. Har virkelig ondt af hende, idet hun på ingen måde kan kontrolerer, hvornår verden falder ned i hovedet på hende. Hun går fra stille og rolig, til ultragrædende og ked. Fra de kloge sider på nettet kan vi se, at hun formentlig har sit første tigerspring. En bevidsthedsudvidelse af de store, hvor verden føltes uden filter og alt for stor. Vi gør hvad vi kan for at holde om og holde af - men kan også godt mærke, at sådanne hop virkelig kan tærer på kræfterne. Heldigvis er vi begge hjemme lidt endnu, og dét at være to om gråden, manglende søvn og væren på arm - ja, det er virkelig en stor hjælp.

Vi er dog lykkelige for, at hun er godt igang med at udvikle sig. Det kan til tider være svært at læse sig til, hvorledes barnet udvikling er. Man kan jo få alle mulige apps og læse på diverse sider på nettet om netop dette emne. Laurines udvikling er generelt forskudt - noget passer til terminsdato, andet til hvor ca. hvornår hun er født. Vi har fra hospitalet fået afvide at vi skal føler os lidt frem, og vi har heldigvis også en rigtig sød sundhedsplejerske, som giver gode råd.

Apropos sundhedsplejerske så havde vi besøg i fredags, og her sneg vægten sig op over 3 kilo. Helt præcist 3100 gram! Hun tager således på lige, som hun skal. Hun er en lang og slank dame, og pt. passer hun tøj i størrelsen 48-56. Ikke alt tøj sidder lige godt - for maven fylder ikke så meget, og det samme kan siges om lårbasserne. Så det med at finde tøj der sidder godt, og ikke er for stort kan til tider være lidt svært. Vi har arvet en del tøj, købt en del i genbrug, samt også fået en del i barselsgaver. Og nogle mærker sidder bare bedre end andre. Pt. er jeg rigtig glad for Mad og Mette mærket fra Føtex - de har en lang slank pasform, og ærmerne er ikke for store. Ligeledes har jeg et blødt hjerte for Phister & Philina - har her været heldig på udsalg, og har købt lidt forskelligt.

Her er hun fanget i et roligt øjeblik. Iført en Holly body og uldbukser fra Phister & Philina.

8 kommentarer:

  1. Skønne, fantastiske Laurine. Det lyder som om, det går som det skal - selvom det kan være lidt hårdt for mor og far :-)

    SvarSlet
  2. Godt det går fremad med den lille Laurine,jeg har en veninde som også fødte for tidligt,de købte en viklesele ( tror jeg den hedder),så var pigen tryg og mor eller far havde hænderne fri ,måske kunne det være en løsning ?

    SvarSlet
  3. Dejligt det går så godt med Jeres smukke lille pige!
    Tudeturene tærer på kræfterne, det kender jeg kun alt for godt.... Men det går over! ....Og så kommer der en ny tur, men man når som regel lige at få lidt fodfæste indimellem. Kender I til vikler og slynger?
    Min første var en værre græde-mus, og faktisk også nummer to... vi har virkelig haft STOR glæde af at kunne vikle og have armene fri.
    http://www.youtube.com/watch?v=1-VHUEM6K0Q
    Der er mange muligheder og masser af hjælp at finde, eks. er: http://slyngebarn.amandur.dk/

    Det kræver lidt øvelse, og tålmodighed, men når det er lært, er det helt vildt skønt! Man kan namlig også bade ved stranden med sådannogle, og når bebse bliver stor, kan hun sidde på ryggen på skovture osv. Jeg anbefaler varmt!

    SvarSlet
  4. Tak for jeres meget søde kommentarer! Det er så skønt når folk vil dele erfaringer og oplevelser i forhold til deres egne børn (glæder mig meget til at skulle i mødregruppe). Angående slynge og vikle, så har jeg en kær veninde, som tidligt i forløbet har hjulpet os med en strækvikle, samt en anden veninde, som har hjulpe med tips og video til, hvorledes de sættes. Så hun har faktisk allerede haft sine første vikleture, og hun er rigtig god til at falde til ro, når hun ligger der. Pt. er det dog kun inden for husets 4-vægge, da det pt. er lidt for koldt at tage på tur uden dynen (efter snak med sp skal hun først ud og sove når vejret er lidt varmere). Men vi glæder os til skovtur med hende på maven/ryggen.

    SvarSlet
  5. Nåååh, for søren hvor er hun fin! :-)
    Her har vi også tigerspring for tiden, og selv om min Ellen både er meget ældre end Laurine og mit 4. barn, så vænner jeg mig aldrig helt til de spring. Man vil jo så gerne hjælpe dem de små pus, og den utrøstelighed er bare benhård for et blødende forældrehjerte. Jeg håber, at Laurine snart er på den anden side af springet.

    SvarSlet
  6. Hun lyder til at være en stærk lille pige.
    Og hvor er hun fin!
    Jeg håber for jer, at hun snart får det bedre med sin bevidsthedsudvidelse og finder større tryghed i denne store nye verden.
    Rigtig meget held og lykke, men også god fornøjelse til hele din familie.
    :-)

    SvarSlet
  7. Vikle vikle vikle!!!! Kan så meget anbefale den!! Min datter der også er fortidig født boede nærmest i den i de første mange måneder. Hun fik den helt tætte kontakt. Min datter kunne ikke klare alt for meget røren ved da hun meget hurtigt blev overstimileret. Der var viklen perfekt. Hvis du overvejer en vikle har jeg en liggende som jeg gerne vil sælge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette. Tusind tak for din dejlige kommentar. Vi har allerede fra starten af min graviditet været klar med strækvikle, idet vi har flere hold venner, som har brugt den til deres børn. Og vi er virkelig glade for den! Som du skriver så giver den en super og tæt kontakt. Laurine ser dog ud til at tage besøg og berøringer rigtig flot. Vi bruger vores vikle meget til overgangene til søvn - idet det ofte er her hun "hænger" fast i at holde sig vågen.

      Slet

Jeg vil elske om du ville lægge en lille hilsen...