lørdag den 14. september 2013

Plantefarvet uldundertøj

Nu hvor vi går efteråret i møde...eller uldsæsonen er det skønt igen at kunne iklæde Laurine i noget af alt det plantefarvede jeg har på lager. Sidste år farvede jeg forskellige størrelser og udgaver af babyuldundertøj. Jeg havde set det hos JardarMamma´s blog og syntes at det var en fantastisk måde at sætte lidt mere kulør på det ellers lidt kedelige uldundertøj. Jeg købte en del forskellige ulddele i diverse genbrugsbutikker, og brugte dem som farveklud - og det virkelig utroligt godt. Som I kan se på billederne så er uldbodyerne syet med syntetisk tråd, hvilket gør at syningerne fremstår hvide. Dog syntes jeg blot at dette er en skøn detalje, og at det giver nogle fine kontraster. Jeg vil på sigt meget gerne farve mere til babyer og børn, og pønser på at finde et godt sted at købe de syede ulddele fra. Skulle du havde gode erfaringer og oplevelser med uldundertøj til babyer, så skriv dem endeligt her. Jo flere input og holdninger til hvad der er godt uldundertøj jo bedre.

Jeg har selvfølgelig brugt Laurine som model - når nu den lille dame er sådan en linselus så var det ingen sag at tage et par billeder. Hun er foruden den brune uldbody (som er farvet med valnødder) iført en skøn rød barselsgave (farvet med kraprod) fra en kær veninde. Faktisk er det hende, som har fået mig rigtig igang med plantefarvning, og jeg skylder hende mange tak for inspiration, opmuntring og ikke mindst hendes dejlige venskab. Da Laurine og jeg stadig lå på sygehuset sendte hun en skøn gave med strikkede futter og denne smukke plantefarvede top (mener det er en Lene Holme model). Endnu engang tak, Lone!''



8 kommentarer:

  1. Hvor er hun dejlig, din lille datter :D

    Uld bestemt guld til de små :D
    Anbefaler kraftigt uld til mine små dagplejebørn.
    Børnebørnene bliver født til uld - deres mor er lige så begejstret for uld, som jeg er. Hun er også vokset op med det.

    Nu er det sådanne, at Ida "stjæler" mine lækre tørklæder og kan sagtens have flere på, på en gang.
    Begge børn sover med håndspundet og håndstrikket cashmere/silke babysvøb, sammen med deres dyne :D og ellers slæber de rundt med dem. De forstår det lækre gode:D Og bliver aldrig kolde.
    Og klart nok bruger de håndstrikket undertrøjer :D - Jeg har dog ikke plantefarvet ulden til dem :D Men ....... ;););)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uld er bare fantastisk! Selv da vi lå på hospitalet og kun var størrelse 40 havde hun også uld på. Så det har altid været en del af hende beklædning. Glæder mig til fremover at strikke og farve til varmt brug.

      Og tak for dine søde ord om Laurine! Vi er også selv helt forelsket

      Slet
  2. Åh hvor er hun altså en lækker unge ! Ofg mit hjerte fryder sig, når børn er i klædt uld :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Miri! Syntes også hun er ret så skøn...og særligt i uld ;0)

      Slet
  3. Arjmen, det er bare SÅ fint altså! Den brune body er skøn og det er Laurine så sandelig også :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, var helt vild med den kombi. Tror jeg kan blive nødt til at farve noget mere uldundertøj...måske også til voksne.

      Slet
  4. Ja det er meget bedre når de små har uld på - er selv fra norge og der er det uld som undertøj til alle børn i alle måneder der har bogstaven 'r' i navnet :) Men det er svært at finde uldundertøj i lækre farver her i Danmark, da er jo plantefarve en god ide. Bliver nok nødt til at selv farve noget uldundertøj - spesielt det jeg haver til migselv - kedelig mormor aktig (og ja gennemsigtig er det også)

    SvarSlet
  5. Hej.
    Må lige give mit besyv med om uldundertøj. Vi er også meget glade for uld og især uld/silke bodyer. Vi bruger dem også når det ikke er vinter... Har læst mig frem til at det bedste er uld bodyer der ikke er superwash behandlet da det jo gør at de ikke suger så meget og jo derfor ikke holder barnet tempereret på samme måde. Som dem køber vi (mærket Engel), selvom de koster en formue. Men syndes det er det værd...
    Vh Ditte

    SvarSlet

Jeg vil elske om du ville lægge en lille hilsen...